De brave PayPal redesign
Meer van hetzelfde
Na vijfentwintig jaar pionieren in de wereld van digitale betalingen heeft PayPal zijn nieuwe merkidentiteit onthuld. Het resultaat; een braaf, oninspirerend herontwerp. Een zwart ‘wordmark’ (logo dat uit gestileerde letters bestaat) is de kern van het herontwerp.
Spijtig genoeg volgt Paypal daarmee ook de trend van brave en karakterloze logo’s, een trend die wordt gevolgd door grote multinationals zoals Johnson & Johnson, Gucci en vele anderen.
De evolutie van het Paypal logo
Het nieuwe logo, ontworpen door het gerenommeerde Pentagram, is een radicale breuk met de ontwerpgeschiedenis van PayPal, die sinds 2000 een blauwe en cursieve look hanteerde die weinig ingrijpende veranderingen is ondergaan. PayPal wilt naar eigen zeggen van het ‘fintech’ blauw af, dat veel gebruikt wordt door andere digitale financiële instellingen.
Op het eerste zich is dit een redelijk logische keuze, maar toch gaat PayPal de dubbele blauwe letter ‘P’ blijven gebruiken, waardoor het een verwarrende zet is.
Conclusie
PayPal kon een opfrissing van hun huidige identiteit gebruiken. Alleen hadden we wat meer karakter verwacht. Spijtig genoeg lijkt de nieuwe trend van oppervlakkige ontwerpen dus elk bedrijf te treffen.