De rebrand van Jaguar
Veel automerken zijn in de afgelopen jaren een rebrand ondergaan. Vaak ging het over een subtiele rebrand om een nieuw tijdperk in de autosector voor te stellen. Jaguar heeft nu ook besloten te rebranden, en het is met voorsprong de meest radicale van de afgelopen jaren.
Jaguar lijk al langer met een identiteitscrisis te wortelen, zo weten ze niet goed welke markt ze best aansnijden. Recent hebben ze zelfs besloten om een jaar geen auto’s te verkopen, in dit jaar willen ze zich focussen op de ontwikkeling van elektrische voertuigen en hebben ze dus ook gekozen voor een rebrand.
Een volledig nieuwe richting
De rebrand omvat elk element van het Jaguar merk. Een nieuw ‘wordmark’ met een volledig nieuw lettertype en zelfs het iconisch ‘Jaguar’ icoon is aangepast. De rebrand is verzorgd door het in-house grafisch team van Jaguar – Land Rover.
Met deze rebrand lijkt Jaguar een compleet nieuwe richting in te slaan. Op hun website vindt je flitsende video’s en artistieke fotografie met slogans als “copy nothing” en “voorvechters van originaliteit”. Een groot verschil met het toch wat klassieke en conservatieve imago van Jaguar.
Alles is veranderd
Toegegeven, het nieuwe lettertype heeft een elegante uitstraling die goed past bij het Jaguar merk. De volledige verandering van koers en beeld daarentegen zal voor controverse zorgen, zoals dat is bij elke rebrand.
Jaguar weet dit, ze hebben in hun persconferentie gezegd dat ze “niet bang zijn om te polariseren” en dat er “een nieuw tijdperk start voor Jaguar”.
Hoe gaat deze rebrand gebruikt worden?
Aangezien er nog geen nieuwe auto’s van Jaguar zijn uitgekomen sinds deze rebrand weten we niet zeker hoe ze deze rebrand in de praktijk gaan gebruiken. Ik verwacht dat hun nieuwe ‘wordmark’ zal gebruikt worden aan de buitenkant van de wagen, aangezien dit een trend opzich is geworden. Vele automerken spellen hun naam nu gewoon uit (zie: Tesla, Porsche, …).
Verder zal het iconische Jaguar symbool ook wel terugkomen als embleem of ornament op de motorkap. Hoe ze hun nieuw symbool gaan gebruiken (rechtse foto hierboven) is nog geheel onduidelijk.
Conclusie
Een gedrufde keuze waarmee Jaguar duidelijkheid hoopt te scheppen over hun nieuwe richting als automerk. Al voelt het misschien een beetje geforceerd aan, het geeft het iconische automerk toch de kans om zich duidelijk in een nieuwe markt te positioneren. Nu alleen hopen dat ze dit dan ook doen.