Duolingo pakt uit met heerlijke marketingstunt

Deel op

Duolingo, de enorm populaire app om talen mee te leren, staat bekend om zijn unieke social media aanwezigheid. Hun bekende groene uil-mascotte ‘Duo’ is de ster van de app en hun sociale media kanalen, die zowat zijn eigen leven leidt. 

Gebruik je bijvoorbeeld even niet de app, dan begint Duo teleurgesteld te kijken, in de hoop jouw te overhalen je taallessen verder te zetten. Vorige week is er echter iets veel erger gebeurd met Duo.

SHARE

De dood van Duo

Afgelopen week verscheen er een sociale media post waaruit blijkt dat Duo dood zou zijn. “Het is met een zwaar hart dat we je informeren dat Duo, eerder bekend als de Duolingo Uil, overleden is.”  Daarna delen ze dat de autoriteiten de zaak aan het onderzoeken zijn, maar dat ze zelf denken dat de dood waarschijnlijk komt doordat de gebruikers hun lessen niet volgden.

Verder vragen ze nog om niets te delen op sociale media, mocht je het toch echt willen hebben ze graag dat je jouw creditcard info toevoegt om zo een abonnement op de app te nemen.

Ze sluiten af met te zeggen “We waarderen het dat je op dit moment de privacy van Dua Lipa respecteert.” Een sterk stukje copywriting dus, zelfs Dua Lipa heeft al gereageerd op social media platform X met “Til’ death duo part”.

Opnieuw slimme marketing door Duolingo

Wanneer we dit artikel schrijven heeft de post al bijna 2 miljoen ‘likes’ op Instagram alleen, een duidelijk succes voor Duolingo dus. Maar waarom is iedereen geïnteresseerd in deze virtuele groene uil?

Duolingo heeft doorheen de jaren de groene uil een achtergrondverhaal gegeven dat de gebruikers van de app interesseert. De uil heeft kennelijk zijn eigen leven naast de app. Dit is een aanpak die duidelijk werkt op sociale platformen. 

Duolingo's eerlijkheid

Enkele dagen nadat de dood van Duo werd bekendgemaakt hebben ze een nieuwe post gelanceerd waarin ze een Pluchen Duo promoten met als begeleidende tekst: 

“We maken van (de) dood (van Duo) een inkomstenbron, wij zijn uiteindelijk een gigantisch bedrijf”.

Ze hebben dus niet alleen gigantisch veel aandacht gekregen in nieuwsoutlets, maar verdienen er waarschijnlijk ook rechtstreeks aan. Niks mis mee natuurlijk, maar mocht dit niet omkadert zijn zoals Duolingo dat heeft gedaan had er waarschijnlijk veel meer commentaar gekomen op de actie.

Hoe gaat het verder?

De volgende vraag is wat er nu gaat gebeuren? Gaat Duo herrijzen, of introduceren ze een heel ander karakter? Afwachten tot het volgende hoofdstuk in het Duo-verhaal. Wat we wel kunnen zeggen is dat dit een ingenieuze marketingstunt is door het team van Duolingo.

Ons nieuwste artikel elke week in jouw mailbox ontvangen?

Reacties

One Response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *