Eind 2024 hebben we de website van Work in Motion mogen herwerken en uitbreiden. Work in Motion is een prachtige co-working ruimte in Mol, ze hebben naast de werktuimte ook vergaderzalen, een fotostudio en consultatieruimtes ter beschikking.
Al deze services moesten duidelijk worden weergegeven op hun website, daarnaast waren duidelijke Call-to-actions en contactmogelijkheden van groot belang. In deze blogpost overlopen we hun website en bespreken we waarom we bepaalde keuzes hebben genomen.
1. Planning
Een duidelijk plan is van groot belang bij het ontwerp en ontwikkeling van een website. Na uitgebreid overleg met de klant starten we met een tijdlijn op te maken voor de realisatie van de website, op deze manier verzekeren wij dat deze tijdig wordt afgeleverd.
In deze fase bepalen we de SEO strategie en doen wij het zoekwoordenonderzoek. We bekijken welke zoekwoorden het beste resultaat zullen opleveren. Dit doen we voor we aan de website beginnen werken, omdat dit invloed heeft op de keuzes die we maken bij het ontwerp.
2. Websitestructuur
Het ontwikkelen van een website begint met het plannen van de websitestructuur. Dit plan zorgt dat we uiteindelijk eindigen met een gemakkelijk te navigeren en overzichtelijke website. De structuur van de website hangt af van het aantal pagina’s, categorieën en welke informatie van het grootst belang is.
In het geval van Work in Motion zijn we begonnen met de top-level pagina’s: Home, Huur, Contact, Events. Onder ‘huur’ vindt je de sub-pagina’s voor alle ruimtes die beschikbaar zijn bij Work in Motion.
3. Ontwerp
Voor we aan het uiteindelijke ontwerp beginnen maken we een ‘wireframe’. Dit legt de ruwe structuur van iedere pagina vast. Zo hebben we een goede basis om het uiteindelijk ontwerp op te baseren.
Bij een wireframe maken we dus nog geen visueel aantrekkend ontwerp maar bepalen we enkel waar tekstblokken, illustraties, Call-to-actions en andere elementen worden geplaatst. In vele gevallen bepalen we ook hoe de pagina’s onderling verbonden worden, ook wel interne links genoemd. Het doel hiervan is de gebruiker zo lang mogelijk op de website te houden door intuïtieve navigatie en gerelateerde pagina’s te linken.
Een goed voorbeeld hiervan zijn de pagina’s van de individuele ruimtes, onderaan deze pagina vindt de gebruiker telkens een knop naar een verwante pagina. Bezoekt hij dus de pagina voor vergaderruimtes kan de gebruiker onderaan doorklikken naar een pagina waarin hij mogelijk ook interesse heeft zoals een brainstormruimte.
Als deze wireframe gemaakt is beginnen we aan het ontwerp. We passen de juiste lettertypen toe, kiezen gepaste foto’s en illustraties, ontwerpen achtergronden en bepalen we de stijl van interactieve elementen zoals knoppen en menu’s.
Voor Work in Motion hebben we een licht en minimalistisch ontwerp gemaakt dat in lijn ligt met hun bestaande huisstijl en het gevoel van de effectieve ruimtes perfect overbrengt.
4. Ontwikkeling
Eenmaal de ontwerpfase is afgerond start de ontwikkeling van de website. In deze stap bouwen we de uiteindelijke website op. Door ons eerder vastgelegde structuur en wireframe hebben we het ideale startpunt om efficiënt de website te ontwikkelen.
In deze stap voegen we ook al de functionaliteit toe zoals geanimeerde elementen, contactformulieren en zorgen we dat de website op elk apparaat werkt. Vooral de contactmogelijkheid is voor Work in Motion van groot belang. We hebben een simpel maar effectief formulier opgemaakt en gezorgd dat er vanuit elke pagina wordt doorverwezen naar dit formulier zodat de gebruiker gemakkelijk contact kan opnemen.
Als extra hebben we ook een events pagina toegevoegd. Hier kan Work in Motion zelf aankomende evenementen in plaatsen. Gebruikers kunnen deze dan toevoegen aan hun agenda en delen op sociale media.
5. Aflevering
Als alles ontwikkeld en uitgebreid getest is wordt de website online gepubliceerd. Work in Motion koos voor onze handige CMS. Met een CMS kunnen ze zelf foto’s en tekst aanpassen en hun event kalender aanvullen. Wij voorzien een uitgebreide handleiding en een gepersonaliseerd dashboard om onze klant meteen opweg te helpen!
6. Opvolging en onderhoud
Wij zorgen dat de website perfect blijft werken en volgen de statistieken op om de SEO-strategie eventueel bij te sturen. Zo weten we dat we de best mogelijke resultaten voor onze klanten behalen.
De website van Work in Motion staat momenteel enkele maanden online, en de statistieken laten goed resultaat zien, we plaatsen ze even op een rijtje:
Conclusion
Een sterke planning en uitvoering zorgt voor het succes van de Work in Motion website, deze manier van werken passen wij toe op alle websites die we ontwikkelen. Zo behalen we telkens optimale resultaten voor onze klanten, benieuw naar onze andere projecten? Neem een kijkje bij onze projecten.