Credit: Pentagram

Het is het einde van het jaar, ideaal om eens terug te kijken op de rebrands van 2024. Veel grote merken hebben het afgelopen jaar besloten om te rebranden, de ene was succesvoller dan de andere (Jaguar staat niet op deze lijst). 

Spijtig genoeg volgt deze rebrand de trend van karakterloze en oninspirerende merkidentiteiten. Het gebruik van een vaak voorkomend san-serif lettertype en lichte aanpassingen aan de kleuren zorgde voor een saaie uitstraling die te vaak gebruikt wordt in de tech-industrie.

Decathon heeft hun rebrand in maart bekendgemaakt, tijd genoeg om alles even te laten bezinken dus. De nieuwe uitstraling is zeker een verbetering; frisser, dynamischer en duidelijker. Over het algemeen was dit een goede rebrand, maar het mist een beetje creativiteit en originaliteit.

4. Spaas

Het bekende Belgische kaarsenmerk Spaas heeft ook besloten een rebrand te doen, en dat was hoog tijd. Van een niet-samenhorige branding met een inspiratieloos logo tot een uniforme branding die warmte uitstraalt. Deze nieuwe ‘look’ vertaalt veel beter waar het merk voor staat en brengt het verhaal tot leven.

Deze rebrand is helemaal op het einde van het jaar uitgekomen en hebben we nog maar pas behandeld in deze blogpost. We hebben dus nog niet de tijd gehad om deze nieuwe identiteit in actie te zien, maar op het eerste zicht ziet dit er een succesvolle rebrand uit.

Hun doel was om een internationaal uniform merk te creeëren, zonder de herkenbaarheid van het logo te verliezen. Hun herkenbare gekrulde lettertype blijft, maar wordt gekaderd in een zakdoek die tegelijk een kroon voorsteld. Hiermee willen ze benadrukken dat ze het go-to merk blijven voor tissues.

Nieuw MotoGP logo met op de achtergrond een motor in een bocht

Deze rebrand hebben we nog maar pas bekeken in deze blog, maar van het eerste moment leek dit ons een succes. Ze hebben gekozen voor een moderne uitstraling die goed werkt op digitale media zonder de essentie van het bestaande merk te verliezen. Dit was ook één van de grootste rebrand als je bekijkt wat er allemaal is vernieuwd. Van broadcast graphics tot alle media op en rond het circuit tot sociale media templates.

We kijken ernaar uit deze nieuwe identiteit in actie te zien in het volgende seizoen MotoGP.

1. Sandisk

Sandisk heeft deze rebrand pas op 17 december aangekondigd, en is nog niet volledig in gebruik. Onze uitgebreidere blog over deze rebrand volgt dus nog. Wat we wel al kunnen zeggen is dat deze rebrand hoognodig was voor het merk, en het lijkt erop dat ze geslaagd zijn in hun opzet. 

Voor degene die Sandisk misschien zelfs niet kennen, het is één van de grootste spelers in data opslag. Ze maken harde schijven, USB sticks en SSD’s. De kans is dus groot dat je ooit een product van hen hebt gebruikt, maar hun verouderde merk viel niet echt op tussen de nieuwe spelers op de markt. Daar moet deze rebrand dus verandering in brengen, startend met het logo dat geïnspireerd is op één enkele pixel.

Conclusion

In 2024 hebben we heel wat rebrands kunnen bekijken. Een groot deel van deze rebrands zijn succesvolle aanpassingen geweest die de merken in staat stelt zich de differentiëren in hun markt. Spijtig genoeg zijn er ook enkele die de bal compleet mis hebben geslagen volgens ons.

Heeft jouw bedrijf nood aan een rebrand?