De Kleenex rebrand: Eindelijk een duidelijke richting
Kleenex bestaat 100 het jaar, en dat vieren ze natuulijk met een rebrand. Samen met ontwerpbureau Turner Duckworth hebben ze een nieuwe identiteit onthuld met als bedoeling het merk op globaal vlak te verenigen.
Geen inspiratieloze redesign
Gelukkig heeft Kleenex niet de trend gevolgd van saaie, karakterloze rebrands. Hun iconische lettertype blijft maar wordt nu versterkt door de witte ‘kroon’. Deze kroon toont niet allen dat zij de go-to zijn onder de tissue-merken, maar stelt ook een zakdoek voor die uit hun iconische blauwe doos wordt getrokken.
Naast het nieuwe logo is er ook een nieuw lettertype voorgesteld: Kleenex Serif. Dit zal gebruikt worden voor hun marketingmaterialen en in digitale toepassingen. Het moet zowel de zachtheid van hun zakdoeken als de sterkte van het merk voorstellen.
Daarnaast hebben ze ook nieuwe illustraties geïntroduceerd, deze zullen gebruikt worden op advertenties en digitale media. Het merk wilt deze illustraties gebruiken in plaats van stockfoto’s. Dit is volgens ons het minst geslaagde deel van de rebrand. Ze gebruiken dan wel geen stockfoto’s meer, maar illustraties die op stock-illustraties lijken.
Waarom was een reband nodig?
Kleenex had een heel herkenbaar logo en identiteit, maar het probleem was dat deze niet consistentst was in internationale markten.
Ze gebruikten verschillende ontwerpen in verschillende landen, met deze redesign willen ze dit dus vermijden om zo sterker te staan als internationaal merk.
Conclusion
Deze rebrand zal misschien wat onopgemerkt voorbij gaan voor velen, maar dat wilt niet zeggen dat hij niet geslaagd is. Het is een goed idee om het merk een uniforme internationale uitstraling te geven, daarnaast gaat deze nieuwe identiteit het merk in staat stellen om op zowel digitale en fysieke media nieuwe creatieve richtingen uit te gaan.