De 5 beste logo redesigns van bekende merken

Airbnb

Airbnb redesign

Het nieuwe Airbnb logo is op alle vlakken een verbetering. Om te beginnen is het leesbaarder en straalt het meer vertrouwen uit. Dit doordat ze een strak en duidelijk lettertype hebben gebruikt in een subtiel rood. Ook het icoon is slim gevonden, je kan het bekijken als dak, een A, een locatie pin in het midden en een omgekeerd hartje.

Een succesvolle en functionele redesign dat Airbnb echt “op de kaart heeft gezet”.

Instagram

Instagram redesign

In 2016 smeet Instagram het over een andere boeg. Dit was voor vele mensen een controversiële redesign, omdat het oude logo wijd gekend was en een nostalgische look had. Toch vinden wij het een succesvolle redesign.

Het nieuwe logo is simpel en kleurrijk, en dit werd doorgetrokken naar de Instagram app die er verouderd begon uit te zien. Ook heeft het nieuwe logo Instagram de mogelijkheid gegeven om een volledige “design-taal” in te voeren met gekende icoontjes in dezelfde paars-roze overloop.

Instagram brand systeem

 

Een herkenbare reeks icoontjes mogelijk gemaakt door het nieuwe logo.

Mastercard

Mastercard Redesign

Eentje waar je waarschijnlijk niet meteen aan denkt als je logo redesigns in de titel las, maar het is een perfect voorbeeld hoe simplificeren perfect kan werken.

Een beetje context; het originele Mastercard logo wilt connectie en toegankelijkheid uitstralen door het gebruik van overlappende en ronde vormen. Dit is dus meegenomen naar het nieuw logo, maar dan met een nieuwe oranje kleur dat de overlapping weergeeft. Om de leesbaarheid te verbeteren staat de tekst onder het icoon in een simpel lettertype. Een geslaagde moderne interpretatie van een iconisch logo.

Netflix

Netflix redesign

Weg van de old-school look van het linkse logo, naar een moderner ogend logo & het iconische “N” icoon met het bijhorende ‘du-dum’ geluid. Een geslaagde redesign dat herkenbaarder is en beter weergeeft dat het een digitaal streamingsplatform is in de plaats van een apart genaamde cinema.

Conclusie

Dit zijn volgens Brandscape de 5 meest succesvolle recente rebrands van bekende merken. Een volledige rebrand vraagt om een goede strategie, strakke planning en weloverwogen ontwerp beslissingen. Er hangt veel van af, en af en toe gaat het ook wel eens fout. Binnenkort delen we onze lijst van de grootste rebrand blunders!

Eén reactie

Eén reactie