Een desktop PC, de monitor toont de zoekresultaten voor 'brandscape'

Vergroot jouw online zichtbaarheid zonder te adverteren

Deel op

Betaalde advertenties op Google of sociale media zijn een goede manier om meer potentiële klanten actie te laten ondernemen op jouw website, maar de bedragen kunnen snel hoog oplopen. Daarom bespreken we in deze blog een aantal manieren hoe jij jouw digitale bereik gratis kan vergroten.

SHARE

1. Bloggen over relevante onderwerpen

Door waardevolle content te delen op je website, zoals wij op deze blog proberen te doen, trek je organisch verkeer aan. Schrijf bijvoorbeeld over:

  • Veelgestelde vragen van klanten.

  • Tips en tricks binnen jouw vakgebied.

  • Case studies van succesvolle projecten.

Het is belangrijk dat de inhoud echt van waarde is voor jouw doelgroep, zo help je niet alleen (potentiële) klanten, maar zorg je ook voor een groter bereik. Sounds interesting? Bekijk onze uitgebreide post over blogs hier.

2. Google Mijn Bedrijf optimaal benutten

Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf-profiel? Dan loop je kansen mis! Een goed ingevuld profiel helpt je om lokaal beter gevonden te worden. Zorg voor:

  • Een duidelijke beschrijving met relevante zoekwoorden.

  • Actuele contactgegevens en openingstijden.

  • Regelmatig nieuwe foto’s en updates.

  • Actieve reacties op klantbeoordelingen.

Weet je niet hoe je hiermee start? Bekijk ons uitgebreid artikel over het Google Mijn Bedrijf profiel hier.

3. Netwerken via social media

Je hoeft niet dagelijks te posten, maar wees wel actief op de platformen waar je doelgroep zit. Deel nuttige content, reageer op vragen en bouw relaties op. Platforms zoals LinkedIn, Instagram en Facebook zijn ideaal voor ondernemers.

De fout die vele ondernemers maken is enkel bedrijfsnieuws delen, dit kan interessant zijn voor al bestaande klanten, maar mensen willen vooral de persoon of het team achter het bedrijf leren kennen. Deel dus meer ‘persoonlijkere’ inhoud en probeer je volgers te betrekken in het verhaal.

Enkele ideeen om je op weg te helpen zijn:

 

– ‘Behind the scenes’ post

Toon een deel van de interne werking van jouw bedrijf, of hoe een doordeweekse werkdag er voor jouw uitziet.

 

– ‘Case study’ post

Schrijf over een recent project op een manier die jouw doelgroep aanspreekt. Geef bijvoorbeeld aan wat jullie hebben kunnen betekenen/oplossen voor de klant in kwestie en wat voor positief resultaat dit opleverde.

 

– ‘Tips’ 

Deel geregeld nuttige tips die (potentiële) klanten verderhelpen, of begin met het schrijven van een blog zoals hierboven vermeld en deel deze op jouw sociale media kanalen.

4. Samenwerken met andere ondernemers

Dit is niet van toepassing voor elke sector of elke onderneming, maar het kan een krachtige manier zijn om jouw bereik te vergroten. Werk samen met andere bedrijven die jouw doelgroep aanspreken. Denk aan:

  • Gastblogs schrijven op elkaars website.

  • Elkaar promoten via social media.

  • Kortingsacties of bundels aanbieden samen met een andere dienstverlener.

  • Samenwerken aan bepaalde opdrachten en projecten. Zo kan je kennis uitwisselen en van elkaars bereik genieten.

5. Gebruik e-mailmarketing slim

E-mailmarketing is een van de krachtigste en meest kosteneffectieve manieren om direct in contact te blijven met je doelgroep. Een goed opgebouwde e-maillijst stelt je in staat om waardevolle informatie, aanbiedingen en updates te delen met geïnteresseerde volgers – zonder dat je hoeft te betalen voor advertenties.

Conclusie

Je hoeft geen groot advertentiebudget te hebben om online zichtbaar te worden. Door slimme, gratis strategieën te gebruiken, bouw je op lange termijn een sterkere en authentiekere online aanwezigheid op. Begin klein en kijk welke aanpak het beste werkt voor jouw bedrijf!

Onze blog in jouw mailbox ontvangen?

Reacties

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *